Ohlédnutí se za natáčením filmu MLEJN

3. August, 2022 Actual

Tento filmový projekt 3. ročníku oboru Filmová tvorba, patřil mezi ty náročnější v rámci naši školní produkce. Film o délce  15 minut se natáčel 5 dnů na starém Mlýnu, který patří rodině herce Oldřicha Víznera, a kde se konala nejedná zajímavá kulturní a společenská akce. Toto kouzelné místo si zachovalo své jedinečné Genius Loci. Nachází se 120 km od Prahy poblíž obce Mladotice na Rokycansku. Mlýn je skutečně na samotě, 2 km okolo není žádná infrastruktura, kromě železniční tratě, není zde přivedena elektřina.

Scénář k filmu Mlejn napsal Adam Sequens a jedná se o psychologický horor. Jeho podstatná část se odehrává v interiéru, v prostorách obytné budovy napojené na mlýnici a to večer a v noci. Možností svícení jsou omezené, zvlášť bez elektrické energie. Kameraman Michael Madej se rozhodl natáčet velkou část nočních scén za pomoci přirozeného světla, tedy ohně z krbu, petrolejové lampy a svíce. To ale vyžadovalo kameru s co nejlepším poměrem signálu k šumu a výkonná bateriová světla. Naše škola špičkovou profesionální technikou která je studentům k dispozici, v tomto případě jsme ale uvítali zapůjčení techniky od firem Sony.cz a Focusnordic.cz.

Firma Sony, jmenovitě pánové Bakalář a Kašpárek ochotně zapůjčili kameru Sony FX3 s příslušenstvím. Tato kamera patří v současné době mezi špičku ve své kategorií a disponuje snímačem se skvělým poměrem signálu k šumu.  Obraz jsme natáčeli v S-LOG3 a často jsme šli za hranu 51200 ISO. Z prvního prohlížení materiálu je jasné, že míra šumu je více než přijatelná a dynamický rozsah dostatečně široký pro konečné úpravy obrazu. Výhodou je i barevné vzorkování 4:2:2, umožňující kvalitní barevné korekce. Natáčelo se s objektivy Zeiss, řady Loxia, který mají výbornou obrazovou kvalitu a poměrně bytelnou konstrukci při zachování malých rozměrů a váhy.

Ačkoliv přirozené světlo ohně má krásný charakter, potřebovali jsme dosvítit některé částí interiéru a tvůrci si rovněž přáli mít možnost simulovat měsíční svit venku. Normálně bychom použili školní lampy Arri, ale abychom nemuseli řešit hluk přenosného agregátu, rozhodli jsme se pro světla Nanlite Forza 500 právě od  firmy focusnordic.cz. Pan Michal Křiváček nám zapůjčil sadu dvou světel Nanlite Forza 500 i s Fresnelovou čočkou. Tyto světla jsou malá svými rozměry ale mají velmi dobrý výkon s plynulým nastavením. Ke světlům jsme si půjčili přenosnou elektrickou centrálu o výkonu 1000W/h a úspěšně jsme posvítili i exteriér v noci. Světla Nanlite Forza 500 mají Bowens bajonet, takže je možné použít řadu běžně dostupných modifikátorů.

Samotné natáčení bylo velmi složité, štáb se potýkal s celou řadou problému. Pracovali jsme ve velmi malém počtu lidí a s omezenými možnostmi  koupání v potoku. Pro mě jako pedagoga to byla jedinečná příležitost ukázat studentům „reálné problémy“ natáčení v lokaci a pro celý štáb to pak byla zkouška ohněm spojená s velkým zážitkem. Teď nás čeká dlouhá postprodukce, film bude hotový v polovině příštího školního roku a snad ten výsledek naplní naše očekávání. Děkujeme firmám Sony.cz a Focusnordic.cz za nezištnou pomoc při realizaci studentských filmů na SŠ Michael. Osobně si toho velmi vážím.

Viktor Pavlović – vedoucí oboru Filmová tvorba

Newsletter

Get news from the school directly to your inbox